SOLIDARITATEA INTRU TICALOSIE
de Mihai Constantinescu
Adesea, ceea ce m-a
uluit este trăinicia solidarităţii dintre nemernici. Ei s-ar putea urî sau
numai şicana, utilizând în acest scop, toată gama de mijloace de care dispun:
minciuna, demagogia, înşelăciunea, lovitura sub centură, etc. Dar daca
interesele lor de ansamblu sunt, într-un fel, afectate sau, chiar, numai
ameninţate, reacţia va fi promptă, fermă şi eficace, aproape instinctivă:
foştii rivali devin tovarăşi. Iar solidaritatea lor astfel constituită este cu
atât mai puternică cu cât ceea ce îi uneşte are un caracter mai nedemn. Scopul
îl constituie apărarea de răspundere a unuia dintre ei pentru o crimă ce i se
impută? Cu toţii vor fi de acord, deoarece astfel se apără şi pe ei înşişi,
dacă ar fi să facă o asemenea faptă. Ce contează că, astfel, săvârşesc o
injustiţie. Solidaritatea întru ticăloşie este îndeosebi pentru apărarea de
răspundere. In rest, interesele comune
sunt mai rare. Dar apărarea de răspundere constituie o situaţie limită,
deoarece singurul adversar implacabil al oricărei nedemnităţi sau nelegiuiri
este justiţia.
Cândva m-am întrebat dacă
solidaritatea întru ticăloşie reprezintă consecinţa unei norme morale, a
loialităţii. S-ar putea crede că da în faţa cerbiciei cu care unii rezistă la
toate presiunile exercitate asupra lor pentru a-i trăda pe ceilalţi. Nu cred,
însă, că este aşa. Ar fi o soluţie antinomică. Binele, şi, deci, norma morală
ca expresie a sa, nu poate fi în slujba răului. Ele se exclud. De aceea, o
asemenea cerbicie nu-i decât solidaritate întru ticăloşie, ce reprezintă
condiţia sine qua non pentru
realizarea ei. Fără o asemenea solidaritate ticăloşia ar fi neputincioasă, aşa
încât ceea ce explică solidaritatea îl constituie faptul că ticăloşia în
legătură cu care ea s-a constituit apare mai importantă decât îndreptarea ei.
Solidaritatea întru ticăloşie este o
lege de fier. De aceea ea nu priveşte, cum s-ar putea crede, doar pe criminali
sau hoţi sau alţi fără-de-lege. Este îndeajuns ca unii să aibă o conştiinţă
încărcată, cum ar fi în cazul sentimentului datoriei neîmplinite, pentru ca o
asemenea solidaritate să se constituie ca de la sine. De aceea, într-o atare
împrejurare, dacă unul ar fi ameninţat de pericolul angajării răspunderii sale,
indiferent care ar fi fapta, toţi ar sări în apărarea lui. Cum ar putea fi
altfel când solidaritatea întru ticăloşie constituie, în ultimă analiză,
consecinţa reprezentării unui păcat comun. Ea este o reacţie de apărare unei
asemenea conştiinţe ce ştie că nu se poate izbăvi. De aceea ce îi mai rămâne
decât să se apere! Pentru ei, purtătorii unei asemenea conştiinţe, numai ei
contează.
O asemenea atitudine nu reprezintă
expresia unui interes de grup. Mai bine spus ar putea fi, dar nu în mod
necesar, deoarece solidaritatea întru ticăloşie este mai mult decât ocrotirea
unui astfel de interes. Ea are ca obiect, în ultimă instanţă, protecţia unui
mod de viaţă şi a regulilor care îl definesc. De aceea se şi manifestă atât de
spontan, ca un act de credinţă. „Spune-mi cu cine te aduni ca sa-ti spun cine
eşti” zice românul. „Cine se adună se aseamănă”. Multă înţelepciune.
Solidaritatea întru ticăloşie nu-i decât una din întruchipările acestor
proverbe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu