trafic

sâmbătă, 11 februarie 2012

CAPRA VECINULUI

                                               CAPRA VECINULUI
                                                                            de Mihai Constantinescu

         La noi invidia constituie o motivaţie a comportamentului individual şi colectiv al oamenilor, cu atât mai profundă, cu cât este tăinuită, chiar negată. Capra vecinului: dacă vecinul are o capră şi tu nu o ai, el trebuie să o piardă; altminteri, avantajul de care beneficiază din cauza caprei devine intolerabil. Alţii ar spune că dacă vecinul are o capră la care râvnesc, ei vor munci astfel încât să poată dobândi şi ei o capră.
         La noi nu: vecinul trebuie să o piardă. Este principiul egalităţii între sărăcie, al cărui resort ultim se află în invidie. Nu există merit, deoarece primul lucru ce se va spune despre unul ce se ridică va fi să i se nege ceea ce a obţinut. Sunt oameni care succesele unora le resimt ca o durere fizică. Feriţi-vă de ei, oricând sunt gata să vă înjunghie iar, între timp, tehnica lor constă în însămânţarea de vorbe otrăvite, cu scop de a întina sau, cel puţin, de a insinua îndoiala. Iar când vorbele otrăvite vor prinde rod, vor lovi.
         „Cred că la noi invidia este ca o moştenire ancestrală. În fond printre strămoşii noştri sunt şi geţii, despre care grecii din antichitate spuneau că erau cei mai invidioşi dintre pământeni. De aceea niciodată nu au putut constitui un stat: cum se ridica cineva, toţi se solidarizau ca să-l distrugă. Autoritatea, astfel, nu era însoţită de respect şi nici nu genera ordine ci, dimpotrivă, invidie şi contestare”. Aceste spuse ale fostului meu profesor de engleză din liceu sunt deplin adevărate şi astăzi. La noi „homo homini lupus est”, adică lupta fiecăruia împotriva oricui, nu are ca resort setea de putere – prea puţini sunt cei la care  dorinţa de dominaţie să fie un scop în sine – lăcomia – românii dacă sunt lacomi este la mâncare şi băutură, lăcomia, ca trăsătură fundamentală a spiritului, fiind, când există, îndeosebi la unele etnii ce trăiesc printre noi şi mai ales sub forma avariţiei, ce trebuie neapărat deosebită de cumpătare – sau altă maladie a spiritului, în afară de invidie.
         Invidia da. Ea justifică orice contestaţie. Renumele sau averea unuia este ca o jignire adusă celorlalţi. De aceea succesele sale nu pot fi decât nemeritate. Nimic mai uşor de închegat decât solidaritatea incapabililor şi nimic mai simplu de făcut decât darea în pradă a celui ce a reuşit. Dar invidia este şi mai perfidă. Ea previne orice reuşită. Ca şi cum ar avea simţul animalului de pradă, ce îşi adulmecă victima de la distanţă şi începe vânătoarea înainte ca ea să o fi ştiut. Este de ajuns pentru invidios ca să simtă că unul s-ar putea ridica pentru ca să-i devină duşman.
         Meritul nu are nici o valoare deoarece, evident, că faţă de dânsul meritul celuilalt fie nu există, fie nu se compară cu al său, chiar dacă acesta există numai în stare virtuală sau ca închipuire. Veţi spune că o asemenea invidie este un soi de orbire? De acord. Veţi spune că el este asemenea unui ucigaş? Aşa este. Feriţi-vă de el şi niciodată nu vă încredeţi în dânsul iar dacă, într-un fel, îl puteţi înlătura, faceţi-o cu sentimentul că astfel vă îndepliniţi o datorie.

Un comentariu:

  1. Sa incercam sa muncim fiecare pentru "capra lui".
    Desi e mult mai usor sa darami ceva, cred ca e timpul constructiei. Fiecare dintre noi are locul lui sub soare si ar trebui sa ne vedem bine acel loc , sa fim constienti de cat putem fiecare sa realizam si sa nu vrem mai mult decat putem face. E greu dar nu imposibil

    RăspundețiȘtergere