La 5 aprilie 1904, s-a constituit, la Bucureşti, din iniţiativa lui George Valentin Bibescu, Asociaţia „Automobil Club Român”. Istoria automobilului in tara noastra se poate confunda cu istoria Automobil Clubului Roman. Romania s-a inscris intre primele 10 tari din Europa care a introdus la sfarsitul secolului XIX, „trasura fara cai“, in circulatia publica.
Din istoricul pus la dispozitie de Automobil Clubul Roman, aflam ca primul presedinte ACR a fost Printul George Valentin Bibescu, fiu al domnului Tarii Romanesti , Gheorghe Bibescu, si al principesei Zoe Basarab Brancoveanu, cunoscut diplomat, automobilist, aviator, sportiv si membru remarcabil al armatei. Al doilea Presedinte al Clubului, denumit in acea perioada Automobil Club Regal Roman, intre anii 1924 – 1946, a fost Ion M. Mitilineu, fiul unuia dintre fondatorii Automobil Club Roman. Ion M. Mitilineu l-a secondat, cu intelepciune si echilibru, pe Printul George Valentin Bibescu, in calitate de Vicepresedinte al Automobil Club Regal Roman inca din primii ani de la infiintarea acestuia. La Conferinta pe tara a ACR din 1994, Constantin Niculescu a fost ales Presedinte al Automobil Clubului Roman, mandat reinnoit ulterior, in Conferinta pe tara din 1999, 2004 si 2009.
In septembrie 1904 are loc prima cursa de automobile din Romania organizata de ACR pe traseul Bucuresti – Giurgiu – Bucuresti (120 km). Romania a fost printre primele 6 tari din lume care au organizat concursuri auto, dupa Franta, SUA, Germania, Italia si Austria. Monitorul Oficial din 13 martie 1909 publica LEGEA cu articol unic: „Se recunoaste Societatii Automobil Club Roman, din Bucuresti, calitatea de persoana morala, pe baza alaturatelor statute…“, in conformitate cu hotararea Camerei Deputatilor din 22 ianuarie 1909 si a Senatului din 19 februarie acelasi an.
Activitatea Automobil Club Regal Roman s-a desfasurat fara intrerupere, inclusiv in perioada celor doua razboaie mondiale. De exemplu, in timpul primului razboi mondial, la apelul ACRR majoritatea membrilor s-a constituit in Corpul Automobilistilor Voluntari (CAV), numarand 304 autovehicule si 608 oameni, organizati sub comanda colonelului Dimitrie Haralambie, iar Crucea Rosie a Romaniei dispunea de 500 de automobile transformate in atelierele lui Leon Leonida, vicepresedinte al ACRR, in autosanitare cu patru paturi necesare evacuarii ranitilor.
Incepand cu 1910 si pana in 1943, ACRR a fost singura institutie care s-a ocupat cu confectionarea si instalarea semnalizarii rutiere in conformitate cu prevederile europene, atat din fonduri proprii, cat si cu finantare din partea statului roman.
Sarbatoarea aceasta a soferilor se mai intalneste si sub numele de Ziua automobilistilor si a drumarului. De astfel, sunt sabatoriti pe 5 aprilie si cei care se ocupa de administrarea drumurilor, care se asigura ca soferii au parte un mediu cat de cat potrivit. Tot astazi, se organizeaza in tara diverse competitii cu autovehicule cat si activitati de educare rutiera.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu